Hoppa till sidans innehåll

Klubbresan till Tjeckien.
  • Uppdaterad: 01 APR 2018 08:28

Måndag  den 3 augusti

Klockan ringde 8:00 och vi alla begav oss ner till frukosten. Planen för dagen var att åka och hämta ut våra nummerlappar samt att träna på karta på förmiddagen. På eftermiddagen skulle vi besöka en nationalpark med stora felsen-formationer. Efter frukost drog vi iväg med minibussarna.
Vi insåg efter mycket letande att receptionen där vi skulle hämta ut våra nummerlappsamt köpa kartor var stängd, den öppnande på eftermiddagen. IMG_6421
Då drog vi till hotellet istället och bytte träningskläderna mot vanliga kläder och begav oss mot nationalparken istället. Efter att ha vandrat ett par timmar bland alla stenformationer så åkte vi upp till ett fint hotell och käkade middag där. Det bjöds på lax, kyckling, sallader och all tänkbar dricka.
På vägen hem åkte vi förbi receptionen och kunde då hämta ut våra nummerlappar. Kvällen bjöd på två grenar i en femkamp som kommer hållas under veckan.

Imorgon väntar Prag!

Erik och Oskar K

Tisdag den 4 augusti

Vi reste till Prag flera mil i många filer, ner i garaget och ut på stan, i 36 graders
värme och helt utan plan. Med hjälp av duktiga kartläsare hittade vi bron, med
härlig utsikt över hela stan. Snart blev vi hungriga och sökte restaurang. Där
fick vi koppla av i svalkande rum med god öl och mat. Med ny ork i benen
vandrade vi vidare mot nya äventyr, backe upp och backe ner. Fler sevärdheter
fick vi se, slott på avstånd, kyrkor, båtar på floden, ambulanser, vattenkanoner. Härliga glassar smaskade killarna på. Sedan en promenad tillbaka
till garaget. Svårorienterat hittar vi knappt ut, men med duktig chaufför fixar
det sig till slut.

Kerstin och Lars Åberg

Onsdag 5 aug – Etapp 1

Idag första tävlingsdagen, som alla väntat på. Lars Å, Kerstin K och Oskar K har aldrig varit i Tjeckien förut. De var rätt så nervösa. Det var 2,3 km till start. Inte långt från starten låg målet (mitt ute i skogen), det brukar alltid annars vara vid TC. Vädret var klarblå himmel +35 grader i skuggan, kan inte vara bättre. När tävlingen är över, så är alla mycket nöjda med dagens tävling. Gunnar och Jan-Ulf blev 4:a, Milo 5:a i sina klasser. Terrängen liknade som i Skåne, rätt lätt. På hemvägen till hotellet, så stannade vi till och badade vid en fin sjö.

Middag åt vi vid 19-20-tiden. Sen var det roliga lekar, som Erik höll i. I säng vid 23-tiden. God Natt!

Jan-Ulf K (Per-Göran och Helena B)

Torsdag 6 augusti och etapp två i Tjeckiens femdagars.

Idag skulle vi ge järnet. Det var vi alla överens om. Tror faktiskt att de flesta var riktigt nöjda med sina lopp och att överhuvudtaget klarat av denna enorma hetta som vi fick brottas med. En prestation faktiskt! De som ej av någon anledning inte var nöjda, med sina lopp hade bra förklaringar varför det "gick som det gick". Vid den mycket vackra starten slingrade det sig en bäck där vi kunde kyla ner oss. Det var tom någon för mej okänd person som badade före start. Ann-Sofie Billing och Kerstin Åberg missade inga viktiga förberedelse före starten. Efter uppvärmning, stretching, toabesök och givetvis avsvalkning i bäcken, tågade de iväg med bestämda steg mot första kontrollen. Inga missar här inte! Från sista kontrollen, som var ett träd, tänkte jag mygla lite och gå en bit.........men det blev inte så många steg. Där satt nämligen Kerstin Karlsson med ett stort leende och hejade på både Milo och Marie-Louice. Tack Kerstin! Du fick mej att ta ut det allra sista i de gamla, trötta benen. Vi åt alla en god fältmåltid för en ringa penning, som alltid i Tjeckien. Trevligt och gott. Kanske lite stressigt med alla de nyfikna getingar som också gästade fältrestaurangen. Vi klarade oss ändå rätt hyfsat från de vassa
gaddarna. Någon fick ett par bett på armen och gick därför ett par dagar med
Karl-Alfred-arm. När alla var i mål och styrkt sig med lite god mat,
for vi vidare till en vacker badsjö. Underbart härligt att få sträcka ut sig i det blå.
Nja, det var nog inte blått men svalt och skönt. Jan-Ulf guidade oss på kvällen till Novibor. En liten stad i ca två mil från vårt boende. Nu skulle vi äntligen fira en
födelsedagsgrabb i gänget. Det var nämligen HERMAN BILLINGS 19-årsdag idag. Herman fick före avresan till Novibor en liten present från oss alla. Presenten
överlämnades av Kenneth Karlsson, som även höll ett litet tal till den "fina grabben" HERMAN. Familjen Billing bjöd hela sällskapet på bakelsekakor och kaffe, läsk ute i trädgården vid vårt fina boende. I Novibor hittade vi ett flott hotell. Notan blev trots lyxet human. Flera av oss åt flera rätter och stämningen var god runt bordet. Kul tyckte vi alla att få vara med och fira denna fina HERMAN. HERMAN har kanske inte tidigare haft så stort födelsedagskalas? Ett verkligt härligt gäng här i Tjeckien med medlemmar även från Kalmar OK, Åberg och så Kenneth och jag från Nybro OK. Tack för vi fick följa med ER!

Tjeckien 150806

// Kenneth och Marie-Louice Karlsson

Fredag 7 augusti och etapp 3

Vi steg upp tidigt på morgonen och åt frukost, halva manskapet åkte en halvtimme tidigare och andra halvan lite senare pga olika starttider. Redan när vi kom ut till arenan kände vi hur varmt det skulle bli idag. Trots hettan så gjorde alla löpare bra ifrån sig och tog sig runt godkända men fruktansvärt trötta efter tre dagars bergsklättrande. Dagens etapp började lugnare med mera flackt och avslutade
åter i en bergsklättring men var totalt sett en mer lättlöpt orientering. Racet
mellan Oskar och Herman som båda springer H20A var en jämn kamp idag men Herman drog det längsta strået och vann med hela 29 sekunder. Efter tävlingen så åkte en buss hem för att duscha i förväg medan en buss gjorde ett snabbt besök på det lokala badet för att svalka sig i värmen. Det var planerat att äta ute någonstans men vi bestämde oss för att stanna på hotellet istället och bara ta det lugnt för att orka de två sista dagarna.
Sist men inte minst så genomfördes tredje grenen av femkampen senare på kvällen till en fika med glass och kaffe.

Herman och Oskar E

Lördag 8 aug och etapp 4

Dagen började med frukost vid 7:30 och sedan avfärd mot tävlingsområdet som skulle vara på ett nytt ställe idag. Alla var förväntansfulla inför etapp 4 och med nya mål och nya krafter att klara av sina banor. Biltermometern visade 24 grader i luften redan kl 8:00, så värmen förväntas bli mycket hög under dagen. Det blev en tuff dag med många besvikna miner efter tävlingen flera hade missat kontroller, tappat glasögonen och brutit. Några hade kämpat länge på sin bana. Det var en tuff tävlingsdag i mycket hög värme och tuffa banor med berg och dalar. Men det fanns också de som var riktigt nöjda o glada över att de klarat av sin bana utan att få värmeslag och inte behövt gå efter snitsel. Efter tävlingen åkte vi och tog ett svalkande bad, det var underbart!

Fram på kvällskanten åkte vi till en närbelägen liten stad och åt god mat på två olika restauranger efter att vi delat upp oss i två gäng. När alla var mätta o glada stannade vi på hemvägen och tittade på speciella stenar. De var helt otroliga då de såg ut som ett gigantiskt pussel av stenbitar som passar perfekt ihop till ett helt berg.

Ann-Sofi o Johan

Söndag 9 aug - Etapp 5 och medaljdag

Efter en natt med både åska och blixtrar vaknade vi till en svalare dag. Frukost kl 08.00, och sedan avfärd till sista etappen. Idag var det jaktstart för alla, dvs. man får starta så mycket man är efter i tid, på den som leder. Nya nummerlappar fick bara de sex första (bästa efter 4 dagar), och för vår del var det bara Gunnar som fick en ny, med nummer fyra. Ännu en kilometer att gå till start, och idag skulle
det bli den ”tuffaste” etappen om man går efter antal höjdmeter!  Gunnar lyckades ta en pallplats, efter att ha sprungit ifrån både trean och femman halvvägs på banan, kom han imål som trea. Nu fick vi äntligen gå och se en prisutdelning. Det var som ett litet ”mini-OS” med underhållning dvs. dans av både pojkar och flickor från funktionärerna. Idag var det den svalaste dagen, bara 27-28 grader.
Vi åkte hem och åt på vårt hotell. Firade Gunnars pallplats och avslutade vår
5-kamp på kvällen. Sedan packade vi och hade kartgenomgång på rummen, som det bör. Det har varit mycket varmt dessa dagar, och mycket
oro med getingar som många blev stuckna av.

Måndag 10 augusti och hemresa

Vi åkte kl 05.00 utan frukost! Det var bara att packa ut och lämna nycklarna. Nu väntade en lång resa hemåt, för samtliga. Efter 60 mil var vi framme vid färjan i Efter fyra timmars färja och god mat och prisutdelning av 5-kampen, som Erik ordnade så bra, var vi framme i Trelleborg. Nu började vi splittras, Lars och Kerstin Å, Marie-Louise och Kenneth K åker vidare till Nybro och Kalmar och våra
minibussar åkte mot Virserum och Målilla. Hemma i Målilla ca halv två – två.

Kerstin o Gunnar K

Skribent: Gunnar Karlsson

Postadress:
Målilla OK - Orientering
Doktorsvägen 11
57774 Målilla

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link