Hoppa till sidans innehåll

Idreresan

26 JUN 2011 21:58
Nu är dagboken från Idre uppdaterad.
  • Skapad: 26 JUN 2011 21:58

Innan vi börjar med dagboken så hittar ni alla resultat från Idreveckan här.

Dagbok från Idreveckan 2011.

Lördag 25/6

Vi startade resan med Hjalmarssons buss, vid ratten satt Stefan Hjalmarsson himself. Ömsom regn och sol på resan upp. Första stoppet var utomför Askersund där smakade kaffet gott, och blåsorna tömdes. Efter 45 mil hamnade vi i Vansbro, på Flottarens restaurang där pannbiff och lax smakade bra. Sedan tvärs över vägen till ICA affären och hand

lade det vi skulle fylla våra magar med. Vid 19-tiden var vi uppe på Idre fjäll och intog våra sex stugor. Alla var trötta och somnade tidigt. Stuga 15, Stefan, Hanna, Mimmi och Jan-Ulf.

Söndag 25/6

Vi gick upp för att åka till tävlingen vid Nipfjället. Solen sken och vädret var helt underbart. Några stannade hemma i stugorna, de började dagen med vattengympa och fortsatte sen med en promenad.

Några av oss som åkte iväg till Nipfjället, skulle inte tävla, så vi gick upp på toppen och tittade på utsikten istället. Resultaten på tävlingen var av blandad art, men alla var nöjda och verkade tycka att det varit svårt men roligt.

Väl hemma i stugorna duschades det och alla intog sin middag, vi hann med att vila en stund också. Sedan gick bussen mot Städjan. Alla var med och besteg berget, gamla som unga. Alla var JÄTTE duktiga och stolta, när vi efter en stärkande fika på toppen, sen vände nedåt igen. Slutligen åkte vi hemåt, mot Idre Fjäll, nöjda, trötta och glada.

Ungdomarna avslutade kvällen med att spela minigolf. Vi "gamlingar" och mindre barn åt kvällsmat och slappade i våra stugor. Jag tror nog att många somnade snabbt efter den här dagen, med ett stolt leende på läpparna.

Vi i stuga nr 5

Jonas, Mariette, Wilma och Gustav

Här har vi MOKs gäng samlat vid TC.

Tävling 26 juni_2

Jan-Ulf är som vanligt hjälpsam i alla lägen, vilken tur för dagens arrangör.

Tävling 26 juni_1

Här börjar vår tuffa vandring mot Städjans topp som ligger på 1131 möh.

Städjan_0

Sista biten upp till toppen!

Städjan_1

Städjan_3

Snart är alla uppe på toppen, jobbigt var det!

Städjan_2

Här är några av de tappra MOKarna på toppen.
Vi har då klarat av 400 höjdmeter.

Städjan_4

Måndag 27/6

Dagen startade för de tävlingssugna med upp stigning på bussen kl. 09:00. Färden gick åter mot Nipfjället där dagens sprinttävling skulle gå av stapeln. Vi är lite spända i bussen över om vi skall ända upp på toppen med dagens banor eller om de möjligen skulle hålla sig på lite snällare höjder. När vi närmar oss platsen så ser vi över fjället att starten är placerad i sänkan intill fjällsidan. Det börjar genast spekuleras om att de korta banorna säkert skulle ha snäll sträckning med en lagom höjdsträckning upp mot målet. Snart ser vi också kontroller lite här och var läns slutningen och inser att vi kommer att få klättra högt även idag. Först ut i ordinarie startlistan för dagen var Oskar i H10 detta visade sig var ett vinnande koncept då han tillslut stod som slutsegrare i sin klass. Det tävlades flitigt i öppna och ordinarie klasser med många goda resultat. Många av oss fick också bita i ordentligt då det var mellan 75 till 100 höjdmeter till första kontrollen och klurig fjällorientering med tätt mellan kontrollpunkterna. Det krävdes god fysik och stor skärpa i orienteringen för att nå gott resultat.

De som för dagen valt att inte tävla hade en lugn och skön förmiddag i byn det regnade lite från en mulen himmel men det var små mängder som inte störde en fin dag på resan.

Eftermiddagen var för tio av oss planerad med, vad många kallar en av höjdpunkterna, en ridtur i fjällnaturen men detta skall jag återkomma till straxt.

Idre erbjuder en hel mängd olika aktiviteter, någon började dagen med en vattengympa andra tog efter maten en rundtur med traktortåget andra var och shoppade. Det spelades också minigolf på ”hög nivå”.

Nu åter till ridturen, 10 medlemmar med varierande ålder och kunskaper i konsten att rida samlades vid 15:15 för avmarsch mot stallet. Med hänsyn till rådande väder så var vi iklädda allt från underställ till regnkläder. Vid ankomsten till stallet togs vi emot av Östen och hans medhjälpare, 10 hästar stod sadlade i stallet nu skulle bara Östen med sin vana blick för oss ridsugna och känsla för sina hästar placera rätt ryttare på rätt häst. En efter en blev vi tilldelade varsin häst med just de egenskaper som passar oss var och en som den ryttare vi är. Någon fick en lugn häst för att det var första gången på hästryggen, någon fick en stor häst för att de var långa och andra fick sina hästar för att de var duktiga nog att kunna hantera dem då de hade temperament o.s.v.  Klockan var nu fyra och det var dags att ge sig av.  Med Östen i spetsen radades vi upp på stallbacken och nu bar det av med de utan erfarenhet närmast Östen. Med gott kunnande och en härlig humor började vi nu rida på små stigar i böjar och krumbukter så att vi fick lära oss att styra hästarna runt träden och inte rakt igenom. Allt gick bättre och bättre så det gick längre och längre ut i skogen, vi kom nu fram en bäck Östen stannar upp os och ger en van instruktion om hur detta skall passeras, det fanns två sätt antingen hoppade man med hästen över bäcken eller så följde man helt enkelt Östens exempel och red helt lugnt genom bäcken och upp på andra sidan. På detta humoristiska och geniala sätt hade vi nu under god ledning blivit ett ganska samlat led hästar och ryttare som följde med ut i det vackra landskapet. Vi var nu på väg mot ett björnide som vi fick oss berättat om under ritten. Idet låg i en sluttning straxt intill en myr, man kunde nästan känna hur björnarna var i närheten då vår guide är en mästare på att berätta om detta fantastiska landskap och allt från djur till växter. Vägen mot vår rastplats gick ner mot en liten sjö och vidare ut mot en väg. Vi fick erfara mjuka mossar steniga stigar och en otrolig förmåga av en stor och tung häst att bära fram sin ryttare i obanad terräng. Det är en härlig känsla att med små handrörelser och lite fotarbete kunna styra dessa stora djur precis dit man vill.

Nu har vi nått vår rastplats och sitter av för att ta en fikapaus. Ett timrat vindskydd vi en liten sjö är platsen för fikat, vi möts av en sprakande eld hembakade bullar och något att dricka. Som alltid när man är ute i det fria så smakar fikan underbart.

Efter fikan så går turen till baksidan av Idrefjället och upp för en av de mindre nerfarterna, hästarna har nu en tydlig hemlängtan och tempot drivs upp en aning och så genom skogen så skymtar vi stallstaken. Resan närmar sig sitt slut och det är dags att ta farväl av Östen och hans hästar för denna gång. Jag tror att de flesta känner att det varit en minnesvärd ritt och vi går nöjda tillbaka till våra stugor.

Kvällen är nu här men ännu återstår det en sak, Oskar kommer som segrare att bjuda alla på tårta vi skall alla samlas klockan åtta. Knotten kom också till platsen varför vi med lite komplikationer åt av mycket välsmakande tårtor med ivrigt viftande armar. Vi tackar Oskar för en fin insats i orienteringsterrängen och hans goda tårtor. Nu är det dags att krypa i säng och ladda för en ny tävling, nya framgångar och väntande kvällsaktiviteter.

Vi i stuga 6 , Johan, Ann-Sofi, Ulla, Hampus, Madeleine, Herman

Några bilder från ridturen.

Oskars bana där han vann H10.
Oskars bana Fjäll sprint

Här bjuder Oskar alla på tårta på kvällen.
Oskar tårta idre

Tisdag 28/6

Avfärden mot dagens tävling gick 09.00 och humöret var på topp. Det kändes att dagen skulle bli en succé. Och succé blev det, fast på lite olika sätt. Viktor tog revanch, från att inte blivit godkänd i söndags, villat bort bort sig på måndagen, till en stor seger i dagens Ö2. Mimmi kom gåendes till mål och var lite rädd för att hon hade ”tappat synen”. Trots att hon såg suggigt så hittade hon tillbaka till mål (med hjälp av Uffe). Senare på dagen visade det sig att hon hade vänt på glasen i glasögonen, vilket reuterade i ”dålig syn”.

Klockan 18.00 var det samling vid stuga 15 där Mimmi hade gjort en klurig tipspromenad. Ingen hade alla rätt (12), men herman hade 10 och Gunnar hade 9 så de vann varsin glass.

Sedan bar det av mot bovlinghallen. Det fanns många olika stilar, vissa bättre och vissa mindre bra. Så mycket goda skratt blev det.

Kvällen avslutades vid stuga 9 där Viktor bjöd på glass efter dagnes seger. Nu väntar vi bara med späning på vilken stuga som fär en segrare imorgon och måste bjuda på fika.

Vi i stuga 9. Kina, Hanna och Viktor.

Här kämpar Svinge och Johan om först i mål.
MOKare kämpar

MOK hade hyrt hela bowlinghallen i kväll.
Bowling Idre

Här visar Viktor stolt upp vad han bjöd på efter segern idag, mums.
Viktor seger

Onsdag 29/6

Idag har det varit resans och veckans klart bästa och finaste väder. Uppehåll hela dagen ifrån regn, och strålande solväder. Detta resulterade bl a att det var många som passade på att bada i anläggningens utomhusbad. Det fanns även två vattenrutschbanor som utnyttjades flitigt.

Morgonen började som vanligt med bussresa ut till orienteringstävlingen. Nu var det dags för etapp 2 utav 3-dagars tävlingen. Resultatmässigt blev det väl ingen ”hit”, det var många som var helt ”väck” i den mycket svåra terrängen. Klubbens kanske största bom idag, gjorde nog Gunnar enligt honom själv. Han var på väg mot en kontroll, när han vände om när han var 5 meter från kontrollen (detta visste han ju inte då....), men kom tillbaka efter 5-7 min och hittade den då direkt.

Idag var till och med Elsa ute på en riktig bana (U1) med Meja.

Efter tävlandet, gjorde vi olika saker. Många gick ju till badet, men det var även många som passade på att ta 6-stolsliften upp till toppen i Idre Fjäll. Hit upp tog sig bl a Elsa och Kerstin. Vi såg ca 200 renar där uppe. Detta tyckte vi var ”häftigt”, för för tre år sedan när vi var här senast, såg vi nog bara totalt ca 20 renar på hela veckan.

Max, Meja och Oskar tyckte det roligast idag var att: bada i poolen och åka vattenrutschkana, duscha, äta korv och makaroner, orienteringen va rolig att springa. Meja tyckte om att krama Idre-maskoten renen Aske.” – Aske var mjuk och len”, sa hon efteråt.

Det var någon från Idre Fjäll som filmade idag, och MOK hade några som fastnade på denna videofilm. Se fjällbloggen på www.idrefjall.se.

Klubbens lista över starttider med jaktstart imorgon hämtades och synades. Bäst resultatmässigt ligger Viktor i Ö2. Han leder med 22 minuter. I huvudklassen H16 ligger Herman tvåa, och Oskar trea i H10.
Vi i stuga 8. Kerstin, Elsa, Anna, Oskar, Max och Meja

Här träffar Meja och Max renen Aske.
Meja hos Aske

Torsdag 30/6

Då var det dags för den sista dagen av denna härliga resa, och den började tidigt. Bussen skulle lastas kl 08.00 så det var bara att ”studsa” upp när klockan ringde. Alla våra stugor skulle ju vara städade innan vi reste hem.

Idag så var tävlingen på gångavstånd så det var bara att knalla på de 2,0 km som det var till TC. Det var en underbar dag, varm och solig. TC var beläget med en underbar utsikt mot Städjan och Nipfjället, så bättre kunde det inte bli. Innan start så hade renhjorden vid Idre fjäll kommit för att heja på oss, och de var mycket nära oss. Banorna idag var svåra men terrängen var inte så kuperad och stenig. Men för många så var detta tillräckligt ändå. Idag så påminde vi Mimmi om att hon skulle kolla sina glasögon så att hon kunde läsa kartan.

Bussen avgick från Idre fjäll ca 14 och den långa färden hem hade påbörjats. Första stoppet för att äta blev i Mora. Efter detta så var det dags för ”filmtajm”, och filmen Avatar kördes igång. Många passade även på att sova en stund för nästa anhalt skulle vara i Örebro. Sedan var det dags att börja lämna av passagerare.  Anna med familj dumpades i Mjölby. Alice gick av i Aneby. Kina, Hanna och Viktor lämnades i Eksjö. Hanna gick av i Hultsfred och sedan så var bussen hemma i Målilla och då var klockan 02.00.

Många kommer säkert att minnas denna resa lång tid framöver. Den härliga naturen i Idre är verkligen värd att minnas.

Vi i stuga 7. Gunnar, Svinge, Robin, Alice, Erik och  Sandra.