Hoppa till sidans innehåll

Resan till Tjeckien

01 AUG 2011 22:26
Vi kommer här att lägga ut en dagbok för resan till Tjeckien.
  • Skapad: 01 AUG 2011 22:26

Innan vi börjar med dagboken så hittar ni alla resultaten från Tjeckiens 5-dagars här...

Dagbok från Tjeckien.

Söndag den 31 juli

”Tre länder inom tre minuter”

Resan startade tidigt på morgonen, och då menar jag verkligen tidigt (03.00). De två minibussarna lämnade det trygga Målilla för att ge sig av mot sydligare breddgrader. Efter ett kort frukoststopp utanför Landskrona så avgick vår färja från Trelleborg 07.45. Det blev en mycket behaglig resa över ett nästan blankt hav ner till Sassnitz i Tyskland. Under båtrsesan så hann vi även med ett födelsedagskalas, det var Lisa som passade på att fylla år och Svalbrings bjöd alla på mycket god fika. När vi nu körde av båten så plockades våra GPS-er fram och klistrades upp i rutan. Resan genom Tyskland gick snabbt och bra. Många av oss börjar att känna av att vi har rest långt, så det blir ett par korta stopp på autobahn behövs verkligen. I buss nr 1 har vi vår erfarne guide Jan-Ulf i framsätet för att hålla koll på att våra GPS-er kör enligt kartboken, men när vi kör in i Tjeckien så villar vår GPS bort oss och vi får lita på kartboken och Jan-Ulf i stället. Färden fortsätter mot Liberec för att sedan vika av mot Novy Bor. På grund av denna ”avstickare”så kan vi få till tre länder inom tre minuter, nämligen Tyskland – Polen – Tjeckien. Väl framme vid hotellet så intogs en välförtjänt middag på restaurangen. Det hade varit en lång resa hit, 35 mil bil – 4 timmar båt – 65 mil bil.

Tjekien_boende

Här bor vi!

Gunnar K.

Måndag den 1 augusti

Dagens citat av reseledare Jan-Ulf vid middagen och efter en soppa och en tjeckisk öl till förrätt:

”Nu börjar man känna människovärdet, särskilt när det är så billigt”.

Dagen började med frukost på hotellet. Därefter uppsittning i bussarna. Färden gick till Turnov där vi fikade och provianterade. Sedan följde vi Jan-Ulfs vägvisningar till en nationalpark med häftiga sandstensformationer(felsen), Prachovské skály. Därefter åt vi en mycket god och efterlängtad måltid alldeles i närheten. Soppa, varmrätt och en gigantisk glass till efterrätt. Perfekt uppladdning inför tävlingarna.

Efter ytterligare några tveksamma vägval på gropiga vägar nådde vi till slut fram till Novy Bor och tävlingscentrat. Nu börjar det på allvar kännas att vi ska tävla om några dagar.

Vi som är med på denna resa kan inte med ord beskriva den tacksamhet vi känner inför vår reseledares kunskap och erfarenheter. Vi ser verkligen fram emot morgondagens resa till Prag och därefter en träning på hemvägen.

Hela gänget!Sandstensformationer

Anders S.

Tisdag den 1 augusti

” Prag måste vi se!”

Efter en stadig frukost lämnade vi vårt fina hotell och styrde bussarna söderut mot Prag. Daniels GPS visade oss in mot centrum till ett parkeringshus- Daniels GPS fungerade bra.

Alla ville förståss besöka Karlsbadbron, vi delade upp oss i några grupper, det är lite svårt att vandra tillsammans i en så stor grupp som 17 st. Bron motsvarade våra förväntningar med sina helgonstatyer och med en mängd konstnärer och musikanter. Det var dock ingen av oss som ville bli porträttrerad, kanske mest av tidsbrist. Slottsområdet uppe på en högplatå med sin stora vackra medeltida katedral imponerade på oss. Vi funderade på hur det var möjligt att bygga på den tiden. En grupp hade turen att få se den högtidliga vaktavlösningen vid slottet.

Floden Moldau lockade en grupp att åka flodbåt med kunnig guide som berättade vad man upplevde och såg ur flodens perspektiv. Bland mycket annat sevärt besöktes Prags parad-gata med Vaclavplatsen. Efter fyra timmar i Prag lämnade vi staden och vände åter hemåt mot Ceska Lipa för att prova på den tjeckiska terrrängen för första gången för de flesta-i morgon börjar allvaret!!!

Prag_Bro

Här är den kända bron Karlsbadbron över floden Moldau.

Gunnar E och Jan-Ulf.

Onsdag 3 augusti.

Klockan ringde halv åttatiden för de flesta, idag gäller det. Efter lite introduktion av landet av vår eminente guide var det nu dags för det stora äventyrsmålet för oss alla, första etapen på 5-dagars. Det var många förväntningar på terrängen, kartan och om orken skulle räcka till. Vi lastade bilarna och så bar det av mot TC, små vägar som slingrade sig upp till en åker vid foten av en av alla kullar som finns. TC var uppbyggt på ett traditionellt sätt och med en snygg inramning av försäljning av allt från kompasser till cateringmat. Toaletter var som ofta idag bajamajor på rad. Till skillnad från svensk standard så var tvättmöjligheterna en brandbil med tillkopplade tvättställ. Liten fotbalja för dem som ville dam herr eller förhänge var det inte tal om.

Vi packade upp vår vimpel längs upploppet, vädret var strålande så tält var inte aktuellt.

Det mesta är sig likt men det gäller att höra upp på vad de erfarna utlandsorienterarna har att förmedla som att definitionerna finns vid målet, alla har inte sista kontrollen vid målområdet och så var det ju detta med att ta det lugnt så att man inte missar. Ja Ja

Nu var det dags att komma iväg har jag allt nu, en sista koll och det står helt klart att man är nog lite nervös för allt var med utan pinnen. Nåväl med goda kamrater ordnar sig allt så nu joggar vi iväg mot starten som är lagd på en vacker åkersluttning där skogen och berget tar vid kollar man bakom sig så har man en fantastisk utsikt över landskapet för vi är högt redan med TC. Lite extra att kolla hur det funkar här avprickning, tömning och check i olika steg sedan var det dags för kartan 1 minut i förväg för alla så att man kan lägga i plastficka om man vill eller sätta fast angivelsen om nu detta är aktuellt.

Starten har gått startpunkten sitter nära och sedan är det som väntat uppför hela vägen till första kontrollen. 2:an en längsträcka, här gäller det att tänka till för höjdkurvor finns det gott om så det behövs inga extra höjdmetrar om det går att undvika. Kontroll 2,3,4 och 5 sitter tätt i ett karakteristiskt feltsen område nu gäller det att vara noggrann för det sitter kontroller i varje liten ficka som finns mellan klippväggarna. Det är brant, otäckt brant på sina ställen. Jag ser människor som kommer krypande på alla 4 upp för de branta sluttningarna det ropas kodsiffror från alla håll ingen vill ju klättra i onödan. 2:an går fint men när jag snyggt rundar en djup sänka på väg till 3:an så börjar det bli svårt. Jag kollar feltsen jag kollar höjdkurvor men det är för mig svårt att läsa ut vilken som är vilken då allt ser lika ut. Jag går mot vad jag tror är min kontrollpunkt kasar ner för en brant backe för att komma upp mellan klippväggarna till min kontroll jag ser den och sliter hårt för att komma upp till den men nej det är inte rätt kodsiffra. Jag har hamnat på min 4:a som ligger ca 100m vid sidan om min trea 15 minuter senare var denna grupp kontroller tagna och nu vet jag vad det betyder att ta det lugnt så att man inte bommar varje liten miss kostar mycket höjdkurvor och därmed också mycket tid. Glad över att löst problemen ångar man vidare mot nästa klippformationer och kontroller springer längs stigen med en fantastisk utsikt över bergskammen på andra sidan den djupa sänkan och för den delen flera mil ut över landskapet bakom denna. Hade kanske lite bråttom för jag stannar till i tanken på den fina utsikten kollar kartan och då slår det mig att bergskammen jag nyss funnit vacker också är den jag skulle ha sprungit på. Att gena är inte ett alternativ så det är bara att vända och göra rätt denna gång. På väg ut mot min kontroll är det passager som inte är bredare än stigen jag springer på sedan är det många meter fritt fall på båda sidorna kommer ut på kammen efter lite strapatser kontrollen är nordöstra sidan av en klippa framme inser jag att klippan sitter längst ut på en brant sluttning 5 meter under mig nordöstra sidan är dessutom utsidan av klippan bakom kontrollen finns alltså bara en avgrund som man absolut inte vill komma för nära. Ytterligare några missar pga. trötthet och feltolkningar av kartan hann jag med på vägen mot målet men det var kanske inte så konstigt för jag lyckades till slut att klara maxtiden med 4 minuters marginal. Mycket trött men ändå nöjd att ha överlevt denna bana diskuterades missar och kilometertider flitigt. De flesta av oss var nu en helt ny erfarenhet rikare och det är inte riktigt som att orientera hemma i smålandsskogarna.

Men detta var ju nu min dagserfarenhet som tur var så utnyttjade inte alla startavgiften lika mycket som jag, vi hade efter dagen 2 tredjeplatser 1 fjärde och en sjätteplats bland de mera framskjutna placeringarna men framför allt så hade alla haft fantastiskt roligt trots långa tider och mycket huvudbry.

Efter att ätit lite mat på arenan så bar det nu av hemåt vi skulle bara in till stan och handla och ta ut pengar först.

Tillbaka på hotellet så var det lite firande då Anders bjöd på födelsedagstårta. Denna smakade helt fantastiks gott. Tack Anders!

Kvällen avslutades med en välsmakande middag och nu är det hög tid att sova för i morgon startar vi tidigt och skall man orka springa maxtid i 5 dagar så krävs det även lite sömn.

Tjekien_TC

Bild från TC!

Tjekien_kalas

Födelsedagsklas för Anders.

Johan B

Torsdagen den 4 augusti

Morgonen började med frukost - tidigt. Allt var bra till en början. Vi kom till tävlingsplatsen. Mitt lopp var okej. Det börjar kännas bättre och bättre och de andra som sprang tyckte det var helt ok. Efter tävlingen så åkte vi till Kamenice och tittade på några avlånga stenar hom var hur häftiga som helst. De hade uppkommit av någon vulkanisk process ett årtal som jag inte kommer ihåg. Efter det åkte vi ner till byn Kamenice där vi åt på en liten mymig restaurang. Eftersom menyn endast fanns på tjeckiska och kyparens övriga spåkkunskaper var något bristfälliga slutade det med att nästan alla åt samma mat. Schnitzel med pommes - gott. Efter det åkte vi hem och tog det lugnt och på kvällen gick jag och fem till upp till vår restaurang. Jag åt en go liten glass och lite kaffe och en cola. Sedan gick vi och tittade till en camping i byn men det vi fick se var typ en soptipp. Slut för mig!

/ Daniel

5- och 6-kantiga stenar

Fredagen den 5 augusti.

Etapp 3-Medeldistans

Frukosten på bordet vid 08.00, många var trötta och vissa var ännu tröttare men inte hindrade det oss från att åter igen bege oss till samma TC som de tidigare etapperna. Nytt för dagen och nytt för de flesta av oss Mokare var att målet inte var på TC utan 2,5 km därifrån. Men innan man lyckades ta sig till målet var det tunga 2,5 km uppför till starten först, sen skulle man ju hitta alla kontroller i rätt ordning också i det svåra felsen området sen vad det dags för det tunga upploppet innan målstämplingen. Värt att nämna är att Johan Billing spurtade på som aldrig förr och lyckades komma ner på ungdomarnas spurttider. Johan lyckades spurta på 20 sekunder på det uppåtlutande upploppet och ungdomarnas tider låg mellan 15-21 sekunder.

I de här tekniskt krävande områdena gjordes det väldigt många bommar under dagen. Bäst lyckades en förvånad Marie som faktiskt tog hem segern i D45 Kort.  Fler framskjutna resultat:
Sandra Lundin, 3:a i T-OPEN
Jan-Ulf Karlsson 4:a  i H60
 Erik Karlsson, 8:a i H18
 Gunnar Karlsson, 8:a i H50.

När alla kommit i mål och blaskat av sig lite i den minst sagt speciella duschen så var det vissa som skulle gå samman för att få ett grupp-pris när de skulle införskaffa sig en ny MOSCOV kompass. Det startade med att det var en liten skara som skulle slå till och köpa 5 kompasser. Antalet ökade successivt under tiden de fem valde mellan modeller och färger. Det slutade med att det var 11 personer som hade en ny kompass i handen och alla var nog lika nöjda över att ha fått den så billigt.

När alla väl intagit sina platser i minibussarna igen så bar det av hemåt till hotellet för en dusch och senare iväg till Novy Bor för mat och den oväntade pris ceremonin. Vi delade upp oss två olika grupper för att det skulle gå lite fortare att få lite mat i magen. När alla var mätta och glada så åkte vi mot pris ceremonin. I bussen påväg dit får vi reda på att ceremonin var framflyttad 1 timma på grund av en ölstaffett som skulle avgöras. Vi hade alltså en timme att slå ihjäl så vi åkte och inhandlade lite proviant och sedan åkte vi till prisutdelningen.  I princip hela prisceremonin var på tjeckiska så man förstod inte speciellt mycket. Men Marie fick i alla fall komma upp och hämta sin medalj efter att Tjeckerna hade sagt sitt. Vi lämnade ceremonin olika åsikter om upplevelsen. Marie var nöjd men vi kom alla överrens om ingen mer vinst tack! Så vi behöver lyssna på mer tjeckiska än vi behöver.

Väl hemma igen blev det lite seger fika och en seger intervju med Marie, så här lät det:

Hur känns en etappseger såhär på Tjeckiens 5-dagars?
Häftigt, jag har aldrig varigt med om något liknande. Väldigt oväntat!

Vad hade du taktik inför dagen tävling?
Gå långsamt och säkert, alltså verkligen GÅ!

Hur kändes det i skogen?
Jättebra! Jag hade lite tur men kontrollerna satt där dom skulle. Det var fruktansvärt jobbigt och kuperat, Man kan inte beskriva hur kuperat det är, det måste upplevas.

Bommade du något?
Ja en kontroll med ungefär tre minuter. Sen höll jag på att gå förbi en passage där min kontroll satt då stötte jag på Jan-Ulf som också skulle ha den kontrollen så jag tittade upp och så var det ju min kontroll med som satt inklämd mellan två bergsväggar!

Trodde du att det skulle räcka till en vinst när du stämplade i mål?
Nej, jag visste att jag hade gjort ett bra lopp, men jag trodde inte att det skulle räcka till en seger, snarare kanske en pallplats.

Hur gick tankarna innan du fick beskedet att du vunnit?
Konstig känsla, Jag visste att det var en som kunde hota segern men eftersom hon inte hade stämplat ut och det hade gått så pass lång tid så undrade jag vad som kunde ha hänt med henne. Det visade ju sig sedan att hon hade jätte lång tid och så blev hon ej godkänd också.

Du ligger 2:a inför morgondagens etapp, hur känns det i kroppen?
Förvånansvärt pigg i benen, men i morgon blir det ju svårare för mig eftersom det är mer löpning som gäller, men jag ska köra på samma taktik och bara ta det lugnt.

Marie Mål

Marie Karta etapp3

Efter intervjun gick alla in till sig och jag tror nog inte att det tog speciellt lång tid innan alla sov.

Sandra och Erik.

Lördagen den 6 augusti

Då var det dags för den sista etappen på den plats som varit TC för fyra etapper.

Man känner igen allt fler och fler tävlande från alla möjliga av de 28 nationer som är representerade här. Den 4:e etappen visade sig gå på delar av kartan från etapp 2. Lättlöpt terräng blandat med gigantiska branter och stup. Till stora delar har denna tävling varit mer en vildmarksupplevelse än en orienteringstävling.

Ibland har det kännts som att springa i en regnskog. Det kraftiga lövverket har varit som ett tak över huvudet. De obeskrivliga klipporna har kastat sina skuggor likt jättelika mörka skepnader över oss som sprungit ibland dem. Man kan osökt fundera om banläggarna lider av någon slags sadism när de låter oss deltagare balansera på stupkanter, klättra uppför nästan lodräta väggar, eller kasta sig utför dessa backar och kanande på rumpan låta sig styras rakt in i stora snår av nässlor.

Kära läsare, med dessa förutsättningar var det helt oväntat att "vår" Marie skulle vinna etapp 3. När man sedan kommer in helt utpumpad efter etapp 4 och får se att samma Marie leder etapp 4 och sannolkit kommer att vinna den, så måste man säga att det skett ett mindre mirakel. Hur är det möjligt? Visserligen var vi i ett område av Tjeckien som är bland de mest mirakel- och helgontäta distrikt som finns. Men detta skulle inte kunna hända. Och givetvis är vi stolta och glada. Att se glädje och förvåning blandas på detta sätt är oförglömligt.

Trakterna kring Novy Bor kommer för alltid att finnas med på våra näthinnor och likaså de minnesbilder vi fått med oss.

Jag själv kunde inte missa tillfället att springa tillbaka till den plats i skogen där Johan Billing och jag möttes under etapp 1. Ett altare med en madonnabild av Jungfru Maria. Jag fotograferade denna underbart vackra plats och kommar alltid att känna den ro som finns där.

På eftermiddagen gjorde några av oss en liten rundresa i området. Vi besökte ett slott i Lemberk, bara någon mil från där vi bodde. Därefter begav vi oss på order av en kartläsare mot en stad för att äta. Vägen blev smalare och smalare och till slut visade det sig att vi tagit en cykelled som genväg! Ca 3 km...

Nåväl, efter Maries seger var det återigen dags att bege sig in till Novy Bor för en priscermoni. Denna gång visste vi hur det funkade och dessutom var kvällens ena speaker duktig på engelska. Att se två medaljer hänga runt halsen på Marie sporrar oss övriga i familjen till en ännu hårdare vinterträning inför kommande resor...

När vi kom tillbaka till hotellet firade vi Herman Billing som fyllde år idag. Med ett stort lass glass blev det en mycket lyckad avslutning för oss alla denna oförglömliga lördag.

Söndagen den 7 augusti

Den här dagen är den sista tävlingsdagen på en mycket rolig och givande orienteringsvecka i Tjeckien. Dagens distans är långdistans och det är jakt start som gäller, med andra ord först i mål vinner. De mest lyckade placeringarna var Maries 2a plats och Gunnar Karlssons 3e plats. Dagens terräng var något annorlunda emot de övriga dagarna då det tidigare har varit väldigt kuperat och svår orienterat, vi bjöds istället på ganska mycket fin väg löpning och små branta sluttningar. På kvällen tog vi oss till våran ”stamkunds” restaurang för en fin tre rätters middag som avslutning på denna härliga vecka.