Hoppa till sidans innehåll

Tävlingsresa till Portugal

10 FEB 2013 23:56
Här kommer några rader från resan till Portugal, där några MOKare är och springer orientering.
  • Skapad: 10 FEB 2013 23:56

Resultat mm finner ni på arrangörens hemsida.

Onsdagen den 6 februari.

Ett gäng från Målilla OK dvs Jan-Ulf, Oskar, Gunnar och Kerstin Karlsson åker till Eksjö för att övernatta hos Erik.

Torsdagen den 7 februari.

Nu börjar resan för oss alla fem, resan till Portugal och tävla i orientering. Vi ska alla springa 6 tävlingar på 4 dagar.

Bilen går till Nässjö, där vi sedan åker snabbtåget till Kastrup i Köpenhamn. Vi hinner precis med en snabbpizza innan det är dags att gå på flygplanet.

Väl framme i Lissabon, och flyget gick smärtfritt, tar vi oss till platsen där vår hyrbil finns. Eurocar och en Skoda för plats för mycket bagage. Vi hittar lätt till vårt hotell, där vi checkar in innan vi går ut på en tur och hittar lite mat. När vi kommer hem igen står Benficas buss utanför vårt hotell, och spelarna finns i receptionen.

Flyget

Portugal skylt

Benfica

Fredagen den 8 februari

Efter frukost åker vi vår lilla tur på 26 mil mot Penamecor. På vägen passade vi på att hämta ut våra nummerlappar i Idanha-a-Nova. Där fanns även träningskartor, som vi givetvis behövde prova på. Terrängen var helt annorlunda mot hemma. Det finns ju ingen ”skog”!

Vi träffade även på kor som gick och betade i terrängen.

Resan gick sedan vidare till vårt hotell i Penamecor, ca 3 mil därifrån.

På vägen dit såg vi på flera ställen både storkar och storkbon, Häftigt! Även massvis med apelsin och citronträd.

Incheckning POM 2013
Oskar POM 2013
Incheckning vid tävlingsexpedition

Träning
Träningskartan, bara gult och grönt var en ny upplevelse.

Träningsgenomgång
Uffe går igenom träningen med sina "killar".

Hotellet
Hotellet i Penamacor.

Storkar

Lördagen den 9 februari

Då var det äntligen tävlingsdags!

Första dagen var det först en långdistanstävling på förmiddagen, en tuff tävling med många deltagare. Totalt ca 1700 st varav över 200 svenskar.

Fint väder på ett litet TC, med matservering och allt.

Det var bara att byta om, äta lite och sedan byta om till tävlingsdressen igen, för det var en natt-sprint på kvällen. Inne i Idanha-a-Nova, med mycket kontroller, smala gränder och starkt kuperat.

På kvällen sedan fick vi höra att det hade funnits fyra tjurar, typ Ferdinand inne på tävlingsområdet. De hade stångat sju orienterare, som fick föras till sjukhuset!

TC_dag 1
Tävlingscentrum de första två dagarna.

Uffe stämpling

Uffe stämplar vid sista kontrollen.

Erik Natt Sprint

Eriks "Natt-sprint" karta. Riktigt svårt till kontroll 8!

Söndag den 10 februari

Tävling i samma område igen...  Några var lite osäkra på hur ”säkert” detta område var idag. Men det sas att tjurarna var borta. Idag var det bara en medeldistans. Mycket kontroller och riktningsändringar, men vi alla hade trötta och slitna ben. Det var en kall dag där vi hade bara ca 2-3 grader när vi sprang.

Eftersom vi hade tidig start, och var snabbt i mål, hann vi fika på hemvägen. Goda kakor och mycket små kaffekoppar. Typ två munnar kaffe per kopp.

På hemvägen idag stannade vi till vid vägkanten och tog kort på några korkekar. I ”skogen” där vi sprang fanns det massor av kork-ekar, som alla hade nummer på sig.

Fika
Välbehövlig påfyllning av energi efter loppet!

Uffe karta dag 3_2

Uffes första del av sin medeldistansbana.

Oskar apelsiner
Apelsinträd.
Tur att vi tog med oss mössa och vantar!

Korkek

Så här ser många korkekar ut, avskalade och numrerade.

Måndagen den 11 februari

Dag 3 och orienteringstävlingar i Monsanto, en liten by på ett stort berg. På förmiddagen medeldistans, lite utanför byn. Mycket kuperat och svårorienterat. Vädret var blåsigt och kallt, bara 2 grader när vi lämnade hotellet. Målet var på ett stort öppet fält, med berget på ena sidan. Idag var det även WRE, World Ranking Event, så vi såg många topplöpare på arenan.

Efter förmiddagens tävling bytte vi snabbt om, (det fanns ingen dusch), för att sedan ta oss upp till byn Monsanto. Där parkerade vi bilen på ett bra ställe, (det var en smal, krokig väg upp till toppen), enligt vissa i efterhand borde fått pris för vårat val av parkering. Det visade sig att vi parkerat närmast starten, dvs 100 meter, medan vissa andra som kom sent dit upp fick gå över 1 km. Vi lunchade med en hamburgare, för att sedan gå runt och titta på denna underbara by, som är utsedd till den mest portugisiska byn i hela Portugal. Det var en fantastisk utsikt, smala gränder, gamla hus och byggnader och mycket kuperat. Här skulle vi om några timmar springa nästa tävling, en sprint. Erik i M20 hade 140 höjdmeter på en bana 2,2 km, och 18 kontroller. Skala 1:3000.

När vi åkte hem körde vi bl a om en åsna med vagn, en gammal traktor med ”tanten” där bak och en massa hundar, som sprang lösa.

Kvällen avslutade vi hemma i Penamacor, med dusch och middag ute på en liten portugisisk restaurang. Det visade sig att ingen där kunde engelska, men vi lyckades ändå kunna beställa vår mat. Ägaren kom ut till oss och visade köttet för oss så att vi kunde peka ut vad vi ville ha. Allt löser sig, som Jan-Ulf brukar säga!

Oskar spring

Oskar springer i mål.

Utsikt Monsanto

Utsikt från byn Monsanto.

Oskar Sprint bana

Oskars sprinta bana inne i Monsanto.

Gunnars sprint bana

Inledningen på Gunnars sprintbana i Monsanto.
Lite ställd när man vecklade upp kartan.
120 höjdmeter på 1,4 km bana!

Tisdagen den 12 februari

Sista tävlingsdagen, sista etappen på 4-dagars i Portugal. Idag gick bilen åter till Montsanto, samma TC som igår. Imorse var det varmare, hela 6 grader varmt och solen sken.

Långdistans och ännu tuffare banor än tidigare.

Vi passade även på att åka in i Spanien på vägen hem till hotellet.

Sista kvällen passade Erik och Oskar på att spela biljard på hotellet, medan vi andra tog oss en kopp kaffe.

Resultatmässigt var nog inte alla nöjda, men det har ju varit bra och roligt att deltagit på detta. En upplevelse vi alla tar med oss.

Eriks medelbana

Så här såg terrängen ut dag tre och fyra.
Eriks avslutning på medeldistansen dag tre.